Feeds RSS

Friday, November 6, 2009

Rindu untuk berpetualang

O.R Tambo 2009


Dear diary,

Terbayang-bayang suatu ketika dulu yang aku adalah seorang yang sangat bercita-cita tinggi walaupun SPM nya tidaklah setinggi mana. Aku mamandang teman-teman aku yang melanjutkan kesekolah yang ternama dengan satu perasaan-- seandainyalah aku ini seperti mereka yang jalannya sudah diterangi, alangkah bahagianya. Tinggi menggunung cita-cita aku itu hingga menjadikan aku manusia lone ranger, merempuh apa sahaja halangan tanpa rasa silu dan serik. Mulai saat itu aku tidak menoleh kebelakang lagi...

Tadi, lama aku merenung album digital yang ada dlm simpanan hard disk itu, hanyut seketika dalam bayangan merenung sejauh mana kemajuan yang sudah ku kepergi. Aku masih belum puas mengejar angan gilaku itu. Begitulah terdetiknya dalam doaku--aku berharap agar ada sesuatu yang bermakna dapat kutinggalkan kepada sikecil yang bakal menyambung warisan walaupun aku tidak memiliki walau seinci gambar untuk boleh ku jadikan kenangan waktu kecil dulu.

My diary,

Dulu sewaktu di bangku sekolah, niaian 20 sen pada aku cukup bermakna bagi mengisi ruang perut yang selalu dibiarkan kekosongan. Memadailah dengan menelan sebiji donat dan secawan sirap sejuk.. atau adakala aku ingin mengikut teman-teman membeli nasi lemak di kantin, aku sudah bersedia berlapar disekolah untuk sehari dua supaya esok atau lusa dapat kubeli nasi lemak kuidamkan. Aku habiskan masa diperpustakaan demi melupakan waktu rehat. Apa yang aku perasan, perangai itu terbawa hingga sekarang, ke perpustakaan walaupun bukan untuk membaca macam bukan lagi kejanggalan. Kdg2 aku saja kesana hanya pinjam buku-buku... walaupun aku tahu aku tak akan membacanya.

Berjalan kaki berpuluhan batu dari rumah kesekolah dengan kasut yang rabak. merempuh jalan lama yang berbelukar, menyusuri titian usang kecil demi memendekkan jarak perjalanan. Mengutip getah sekerap dihujung minggu bersama my mother, memetik kulat yang tumbuh dipokok tumbang selepas waktu hujan, paku pakis di belukar untuk sayuran..berak dan mandi disungai sebagai rutinan, berkongsi hasil tanaman kontang di tanah orang. 'Sebesar' itulah dunia yang kutahu pada masa itu.. tiada siapa yang menyakini dan memberi harapan apa-apa pada manusia seperti aku kerana adatnya semua orang tahu. Itulah perjuangan yang tidak siapapun akan faham kecuali orang yang melihat dengan mata hatinya, berfikir dengan akal yang dimilikinya. Semua itu bermakna buat aku.

Berpetualang

My diary,

Masih terasa moment bila mendapat berita peluang bekerja dibumi asing, mulanya aku tidak percaya aku deserve untuk semua itu. Pilot yang membawa penerbangan MAS ke Johannesburg malam itu begitu harmoni dan islamik. Aku sebenarnya tidaklah merasa kekok, kerana bukan kali pertama aku pernah terbang. Cuma beribu persoalan menyulami aku malam itu, destinasi kali ini bukan lagi KUL-KB. Tak nampak langsung kelibat anak melayu menjadi penumpang kelas ekonomi malam itu melainkan aku, selebihnya ramai penumpang ke Cape Town dan Bounes Aires. Mendaratlah aku di O.R Tambo airport keesokan hari, terkontang kanting melangkah kaki seorang diri di bawah bayu afrika selatan yang menyucuk urat-urat sendi. Sumbang rasanya langkah kaki bila berseorangan dibumi orang. Transit sementara itu melelapkan aku seketika, bila tersedar.. terasa benar kehilangan my wife dan anakku..terasa seolah mereka mencari-cari..aku baru menyedari yang rupanya aku kini berada berpuluh ribu batu jauh dari mereka. Masih ada satu lagi penerbangan perlu diambil untuk sampai ke Blantyre. Lambaian my wife dan balqis disaat menghantar di international bording KLIA semalam silih berganti diminda. Balqis masa itu baru 8 bulan. Sayu meninggalkan sikecil yang tak mengerti apa-apa. Syukur, tak begitu sukar perut melayuku menukar tabiat nasi kepada makanan ruji lain. Aku mudah menyesuaikan apa sahaja makanan, roti , pizza, potato chip, tapi ia taklah semudah mana..sebenarnya yang mengawal diri kita hanya mental. Setiap traveller memang harus bersedia mental.

3 bulan kemudian, aku pulang dgn membawa berita gembira, 3 tiket penerbangan semula ke Malawi sudah ditempah, langkah dagang kali ini diiringi anak dan my wife. Peluang apakah ini? Sekali lagi ku menginjak kaki di OR Tambo, Singapore Airline tadi tidak menyediakan sarapan pagi seperti yang aku jangka, tambahan pula sukar mendapat makanan halal di situ, nasib ada satu kedai sandwich walaupun dijual sebelah menyebelah dengan beacon khinzir. Itu aku kira tawakallah.. Pengalaman berharga ini tak akan boleh dibayar dengan wang ringgit.. Pengalaman berperang dengan nafsu untuk keluar dari kepompong 'minda kelas ketiga' seorang anak melayu.

Kalau dulu ditempat sendiri aku rasa, aku sudah berusaha lebih dari orang lain, tapi definasinya sungguh berbeza bila ditempat orang.. disini wujudnya persaingan. Disini aku sempat belajar apa itu makna urgency yang sebenarnya.. kalau kita tidak bersungguh-sungguh, semua usaha jadi sia-sia kerana kita dikerumuni ramai pesaing yang bermacam bangsa. Suatu hari aku terdengar orang yahudi cuba melobi, untuk mengambil alih kerja yg syarikat aku buat disitu. Jadi aku belajar apa itu kesusahan, dugaannya extra ordinary.. memang tiada ertinya kalau berada ditempat orang tanpa rasa sebarang kesusahan.

Aku membayangkan melayu kita yang bersenang lenang di negaranya belum pasti sanggup menghadapi semua itu kalau masih bermindakan 'keja cincai tak apa, asal cukup bulan gaji dapat' ...jika minda kita tidak segera diubah, 10 20 tahun lagi mungkin kita tak mampu untuk mengejar bangsa lain yang sudah beratus tahun maju kehadapan. Peluang itu membuka luas mataku, untuk keluar dari kepompong kemalasan, kadangkala kita perlu ambil sedikit masa merenung diri, menyelongkar rahsia bangsa lain di luar sana melihat bagaimana mereka memulakan hidup ditempat orang, tak usah jauh-jauh, kita tengan Indonesia dan bangladesh yang datang ke Malaysia. Andai kita rajin berusaha, campaklah dimana-mana pasti tumbuh. Jangan merasa hairan kalau terlihat bangsa cina dari tanah besar yang sepatah haram tak tahu bertutur Inggeris tu pun boleh hidup merata di segenap pelusuk Afrika... terus terang saja kita bangsa yg tak mahu susah-susah. Nak dapat kontrak dengan cara senang, cukup sensitif tentang hak istimewa itu walaupun berada di negeri sendiri. Markah kita lemah dalam persaingan.

Sayu aku melihat ladang-ladang gandum yang membentuk lingkaran dari corong tingkap pesawat Airbus SAA, seakan ia melambai ketika aku mengambil keputusan pulang ke Malaysia. Aku meninggalkan perjalanan yang paling manis dalam hidupku. Aku pasti merindukan lawak jenaka Jean yang selalu mengusik hati, teman sekerja yang baik seperti Anthony, Mike dan Maga . Ku renung gambar-gambar kenangan itu lama-lama, membuat aku rasa rindu untuk berpetualang lagi. Destinasinya.....ku tinggalkan menjadi tanda tanya.. Wasalam.


Kepulauan Madagascar from the air



The screen...saja aku snap masa pegi first time aritu, igtkan itu pertama dan terakhir dah.

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih, komen dan pandangan dialukan.