Feeds RSS

Friday, November 6, 2009

Perlukah aku menulis seperti ini lagi?

Dear diary,

Duniaku gelap suatu masa dulu, aku ini buta segalanya.. ku fikir tuhan saja membiarkan kerana ingin menduga usahanya kita.. minda dijajah oleh manusia terus menerus...aku tidak langsung terfikir aku akan jadi manusia yang berjenama.. jenama seperti cikgu, pegawai, pengampu dsb...ku fikir aku hanya mampu menyambung karier seorang penoreh getah atau sepaling tinggi pun, seorang pemuda kampung yang tak ada masa depan dengan kerja yang tidak menentu...mungkin seorang buruh binaan rumah.. atau seorang operator kilang. Tidak langung terdetik aku boleh menenjakkan kaki sejauh2 benua.. di bumi Afrika Selatan yang jauhnya berpuluh ribu batu, duduk dibawah angin sejuk 5 darjah celcius.. bersosial manusia yang pelbagai warna kulit..perbagai jenis warna mata..sehujung pelusuk holand, romania, perancis.. rasa seperti bermimpi.. tidak pernah aku berangan untuk mengejar semua itu dulu.. kerana secara adatnya mustahil daya yang aku ada ini untuk menggapai untuk semua itu. Aku kenal benar siapa keluarga hina ku ini... aku mula bangkit dengan berkongsi warna warni kehidupan, influence dari membaca kisah2 pakwattan salah seorang perantau di U.K 90an membuka tirai yang menutup minda aku yang sempit selama ini. Objektif aku berkongsi plot suka-duka aku yang mungkin ada manfaatnya untuk manusia lain... yang masih kegelapan.

Hakikatnya dunia ini sungguh menyeronokan! membuat kita tak puas-puas mengejar sesuatu.. Aku sedikit2 mencatit kisah silam yang tak putus memberi aku semangat untuk berjuang...dari sekecil2 diari hingga seluas2 blog.. menulis adalah satu keputusan mengukur pencapaian diri aku untuk dipamerkan sebagai renungan, tatapan buat manusia yang berakal.. betul atau tidak itu hanya cetusan peribadi hamba pacar yang hina. Aku bukan orang sastera yang reti mengarang kisah dongeng... semua yang ku tulis itulah realiti.. jalan yang sudah aku lalui berzaman lamanya masih belum lapuk ceritanya... Tanpa tulisan seperti itu aku bimbang kisah yang bernilai itu akan luput dari ingatan ini... rugi kalau nilai yang baik ada dalamnya pergi tanpa catatan.

Mungkin lately.. ramai yang salah pandangan.. lebih-lebih lagi aku salah seorang manusia yang pelik... tapi aku bukan lupa daratan!! Kalau benda yang kita buat betul kenapa kita nak takut. Contoh ada sikit kena mengena..ditakdirkan aku dijodohkan dengan salasilah negeri 9... pada mulanya ramai penasihat tak berbayar cuba menakutkan my mother.. aku mana peduli. Selama mana kita nak ikut telunjuk orang. Takkan keputusan hidup mati kita orang tentukan? My point, as long fullfilled syarat yang islam beri kenapa kita perlu takut, tuhan tak letak syarat negeri mana orang itu..warna kulit apa orang itu.. kita kena akui susah utk keluar dari kepompong yang menghantui generasi ini..kenapa perlu sempitkan pemikiran sampai begitu rupa. Walaupun permulaan agak pahit tapi aku percaya akan ada manisnya! Itu antara contoh warna warni hidup aku ni..

Tak semuanya cerita dapat aku diingat dengan baik, namun ada plot-plot yang aku cuma nak highlightkan sejarah suka dan duka aku itu hidup sebagai pendatang, stranded dibumi asing...yang mana setiap detik cukup bermakna kerana didalam itulah adanya pelbagai kisah, dari sebesar2 perjuangan kami untuk menjadi seorang manusia yang yang diiktiraf warganegaranya hingga sebawah-bawah pengiktirafan iaitu pengiktirafan manusia yang mengukur jurang kefakiran membuat tidak layak untuk kita mendekati mereka dan orang ini, kini mula2 menyebut keberuntungan yang kami raih..tanpa memandang zaman air mata yang dilalui... tiada apa rahsia untuk dibongkar melainkan sabar, rajin, usaha dan tawakal. orang kita sememangnya 'pelupa' dalam setiap kejayaan pastinya ada zaman jerih payah.. Permulaan kehidupan itu penuh dihantui ketakutan...gelap gelita hidup tanpa sebarang petunjuk.. hidup dalam keadaan masyarakat hanya semata-mata menilai manusia atas dasar duit bukan ilmu pengetahuan. Mereka tidak bersalah...cuma aku tiada bukti yang menyatakan duit adalah bukan pengukuran yang adil untuk manusia itu mulia atau tidak. Wassalam.

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih, komen dan pandangan dialukan.