Feeds RSS

Sunday, October 4, 2009

Jodoh adalah milik-Nya

Salam ukhwah..

Sebagai hamba Allah Ta'ala yang beriman, kita kena merasa yakin bahwa Allah Ta'ala adalah satu-satunya tempat untuk kita bergantung dari segala bentuk kekurangan kita. Kita akan merasa tenteram, tidak gusar dan berperasaan yang lain kerana semua milik, cita-cita dan keinginan kita sekiranya kita pasrahkan sepenuhnya kepada Allah Ta'ala, pastinya ia perlu diiringi dengan ikhtiar dalam menempuhi pencarian kita, bukan pasrah
semata-mata tanpa ada niat sedikitpun untuk meraihnya.

Contohnya, dalam masalah jodoh, jodoh memang tidak jatuh dari langit begitu saja, tanpa usaha mencarinya ia mustahil itu diraih. Oleh itu jangan kita terlalu merasa sedih dan bimbang apalagi merasa takut masih belum dipertemukan jodoh kita, jodoh adalah milik Allah Ta'ala, Dia yang berkuasa atas semua itu, kita harus yakin dengan keyakinan yang tiada tolak bandingnya dalam bab jodoh dan selebihnya ia telah pun ditetapkan oleh Allah Ta'ala sebelum menciptakan dunia ini.

Rasulullah S.A.W bersabda, " Allah Ta'ala telah menetapkan takdir seluruh makhluk-Nya lima puluh ribu tahun sebelum menciptakan langit dan bumi. " ( HR Muslim ).

Jangan merasa sedih dan berkecil hati tentang jodoh kita itu. Jika Allah Ta'ala yang telah menetapkan jodoh buat kita, sejauh manapun ianya dari kita pasti kita akan menemuinya, sebaliknya jika Allah Ta'ala belum menetapkan seseorang menjadi jodoh kita, meskipun dekat, mustahil untuk dia menjadi pasangan hidup kita.

Oleh sebab itu bersabarlah, jangan lah pernah antara kita mengkritik; dengan siapa kita akan dijodohkan atau siapa yang akan menjadi pendamping hidup kita, yakin dan optimislah, selalulah memohon kepada 'Yang memiliki jodoh' iaitu Allah agar kita dipertemukan dengan seseorang pasangan yang terbaik sesuai dengan pilihan Allah Ta'ala.

Kewajipan kita adalah berserah sepenuhnya kepada-Nya dan jangan berputus asa dalam pencarian tulang rusuk kita yang hilang dan pastinya dengan cara-cara yang sesuai batas-batas syariat yang telah ditetapkan oleh agama kita ini.

Wallahu A'lam

Oak Ma Ten..

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih, komen dan pandangan dialukan.