Feeds RSS

Thursday, September 17, 2009

Selamat tinggal ramadhan...

Assalam,

Tinggal lagi 3 ke 4 hari nak raya. Tahun ni balik ke Kelantan lagi ummi. Ini keputusan ummi, Tiap-tiap tahun pun kami beraya Kelantan dahulu....aku dek kerana tak mahu mana-mana tersinggung awal-awal dah bagi ummi buat keputusannya sendiri. Pada aku tak kisah pun beraya dimana dulu, asalkan balik jenguk orang tua tu. Tetiba ummi bertegas dengan keputusannya untuk balik Kelantan juga memandangkan family aku tu, mana ada sanak saudara kat Malaysia ni, kalau dah semua orang tak balik, mek hanya sambut raya dua tiga beranak tu jela, itupun kalau orang egypt balik. Moga ummi dapat pahala tak terhingga atas pengorbanan yang dibuatnya ini.

Masa balik puasa dulu, dah siap2 tnya kalau kami adik beradik bertiga tak ada yang balik, mek tak nak buat apa-apa untuk sambut raya, ketupat palas nasi dagang gulai itiknya tu. Selalu bertungkus lumus dia dgn masakan tradisi dia tu. Di sebelah kelantan, lemang dan dodol bukan kebiasaan. Melainkan aku, tak ada siapa pun boleh buat keputusan, tapi aku tak kisah sangat bab ni. Tak balik raya, hari lain pun boleh balik... orang tua-tua ni psikologi kena pandai treat, kalau tak nak cepat kena demam-demam, sakit sana sini kalau dgr anak-anak tak balik raya. Mana2 belah pihak pun sama, baik belah saya, baik belah ummi.


Teringin beraya Bahau.

Balik sini pula, tak sempat beraya dengan cucu, balik sana tak da orang balik beraya. Bahau masih belum merasa raya pertama dengan kami. Aku pulak teringin juga rasa kemeriahan belah Bahau dengan lemangnya, dodolnya. Kesimpulannya aku tersepit kat tengah-tengah.

Puasa Dah Nak Pergi

Sekejap je rasa Ramadhan dah dihujungnya... ibadah aku ni langsung tak meningkat-meningkat. teruk betul rasa. 10 malam terakhir tak da langsung semangat nak qiamullai. Mula-mula bukan bersemngat nak khatam quran, dah sampai tengah-tengah, tidur pun lebih. kenyang pun lebih. Asyik dok menghadap makanan sampai lupa nak beribadah. Tarawikh pun hancusss.. Sedih la weh..


Gath Iftar di noodles station

Fati sebagai host untuk buat gathering geng masa belajar dulu, facebook kadang-kadang tu bermakna jadi medium untuk benda-benda maccam gathering ni. Ramai geng-geng lama dulu, berkumpul. Untuk yang single2 tu mudah tak der bnyk halangan nak join gath mcm ni anytime.. tapi yg bekeluarga bnyk komitmen ni... nasib-nasib saja. Alhamdulillah boleh luang masa kerana kebetulan Ummi pun halfday haritu, boleh balik ambil balqis dkt taska, tempat kerja pun tak jauh dengan Alamanda. Terima kasih pada cik Fati.



Balqis dan playground

Balqis sekarang ni pantang nampak playground, mata melilau2.. kat mana pergi kalau tempat tu ada playground mesti kena bawak dia main kalau tak nak dia buat hal. Aduh macam-macam perangai anak perempuan sorang ni. Jalan pulak tak mahu, bukan tak reti , tapi dia penakut sikit, dah boleh la lepas-lepas tangan tapi tak nak bergerak pulak dia. duduk je situ sampai dia rasa tak balanced :)


Sekian dahulu, SELAMAT HARI RAYA dan MAAF ZAHIR DAN BATIN dari kami al-fatani sekeluarga (Firdaus, Leen & Balqis).

Oak Ma Ten..

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih, komen dan pandangan dialukan.