Feeds RSS

Friday, June 12, 2009

Ziarah ke Mangochi

Kerana menulis blog bukan tugasan yang wajib untuk saya tunaikan, jadi tak mengapalah kalau sudah sebulan saya berjauhan dengan arena blog ni, dan kini saya disini kembali. Dunia blog sungguh berbeza harini, menyampaikan apa yang hendak disampai boleh dilakukan setiap saat hanya melalui blog masing-masing...peranan blog ni seingat saya zaman tingkatan 5 dahulu, jadi sekadar tempat menulis apa aktiviti harian kita.. sebab itu asal namanya web log... Harini aliran penulisan blog seiring dengan minda manusia suka kepada inovation untuk mecuba sesuatu yang baru. Manusia teruja untuk berkongsi cerita kehidupan mereka kepada dunia dengan cara yang komersial dan non-privacy. Iaitu menulisnya di blog. Mekanisma yang digunakan, menjadikan masyarakat blog (penulis) terikat untuk menghidangkan para pelawat blog yang mahu mendengar panglipurlara mereka setiap hari. Keterikatan itulah yang mula menjadikan masyarakat blog mula hanyut dengan dunia mereka dan mula menjauhkan diri dari dunia realiti. Namun kita tak dapat sekat kemahuan itu, lebih-lebih lagi orang harini bercakap-cakap tentang kehebatan blog masing-masing. Masing-masing sibuk mengumpulkan ribuan-jutaan followers... Itu tak temasuk lagi F.B, F.S. Namun ramai juga yang memanfaatkannya dengan baik.


Kami bertiga bersapau di sekitar Mangochi (Malawi Lake), jarak perjalanan sahaja memakan masa 3 jam dari bandar Blantyre. Kerana saya tidak arif langsung jalan ke situ saya meminta Siliva, chief driver TNM, untuk memandu kami kesana. Melalui pekan Zomba, dapat lah tengok gunung dia, Zomba Mountain ke dua tertinggi selepas Mulanje di Malawi ni. Dengan perjalanan yang beratus kilometer dengan dapatlah kami bertiga menikmati pemandangan kampung-kampung di Malawi ni dan bukit bukaunya yang mengagumkan. Isteri saya sangat teruja dengan pokok BoaBoa yang sebesar 7-8 pemeluk, maklumlah inilah kali yang paling jauh dan lama saya dapat bawak jalan-jalan melihat the real afrika... dan tiba-tiba haritu dapat tengok BoaBoa. Kami waktu itu melalui satu kawasan savana, kering tempatnya tapi panasnya tak terik sangat. Walaupun savana, tapi tak da nampak binatang liar pun. Hanya pokok-pokoknya sahaja yang menggambarkan itu kawasan itu savana, cuma adalah satu tempat tu, bila betul-betul kami berada sempadan Mozambique, Siliva memberhentikan kereta kami, turun dan menuju ke tempat orang ramai berkumpul, katanya seperti ada Hippo yang baru keluar dari tasik berdekatan. Dapatlah tengok secara live badak hippo tu, tembam setongkol macam Balqis.. tak tahu mana arah nak di tuju.

Sampai sahaja di lake, masa tu, dah pukul dekat pukul 1 dah, sempat spent 1 jam jugak dekat situ. Tak tahu nak describe tempat nya, cantik dan aman, angin sepoi-sepoi bahasa, tasiknya berombak. Dah bosan bergambar, balik. Singgah dekat satu louge berhampiran untuk makan ikan Chambo... ikan tu nak tahu kat tasik Malawi ja ada. Memang harga tak padan kalau nak beli kat Blantyre, kat situ harga murah lah sikit tapi masih mahal kalau nak banding tempat kita. Pada Orang Malawi ikan tu makanan yang mewah, kat luar dari Mangochi ni tak berpeluang nak makan ikan selalu macam kita....

Ada satu minggu lagi kami di sini, hari ini sabtu terakhir kami disini. Saya luangkan masa bawa dorang keluar lagi, kali ni meronda-ronda pekan Blantyre kemudia ke Tyolo Road yang pernah saya ambik gambar dulu, melalui ladang teh yang menghijau dan satu pekan yang menjual sayur-sayuran segar. Berhenti kat pekan tu, cik ummi nak tengok kain-kain untuk beli buat balik, satu pengalaman yang best untuk dia, berada di tengah-tengah orang-orang afrika kawasan yang penuh dengan penjaja-penjaja. Kotor dan berdebu sangat tempat tu kalau nak banding pasar tempat kita yang lengkap serba-serbi. Dorang menjaja atas tanah macam tu saja. Tak sempat nak berlama-lamaan... risau keadaan berdebu tu beri kesan kat Balqis. Ummi nampak sungguh tersenyum dengan kain-kain yang dibeli. Nasib tak baik betul minggu ni minyak kereta kena isi sendiri, sebab dua minggu sebelum tu, saya dah mengahabiskan setangki allocation minyak TNM untuk kereta tu untuk berjalan ke Mangochi. Minyak kereta sini satu tank RM400... Kalau tank tak kosong, mahu sampai ke Mulanje pulak lepas tu. Eceh..sangat lah jahat idea saya ini...berkomplot dengan Ummi Balqis untuk perabiskan duit TNM.

Apa pun harap orang yang membaca terhibur dengan cerita saya yang malas nak menulis ini, kalau tak terhibur, pandai-pandailah hiburkan diri masing-masing ya!

Gambar-gambar yang sekadar ada ini ......berjanggut nak upload.


Sekian dulu dari kami di perantauan,
Abbi Balqis & Family