Feeds RSS

Thursday, February 26, 2009

Cara nak darab nombor 2 angka dengan 11

Wah, sudah mcm cikgu matematik la ni saya ni. Sometime, berangan tu bagus jugak untuk diri sendir. Hakikatnya kita patut berkongsi apa yang kita tahu. Kena ingat jugak yang bukan semua orang menaip blog untuk expresskan dia pakar dalam sesuatu benda. Ada orang dia memang betul genius, ada orang genius pun tak apa pun tak, itulah saya. Tapi kita semua ni orang, semua yang lahir asalnya hebat2 bak saya qoute kata2 seseorang dalam satu laman web.

"Every child is born a genius. We degenius them as they grow up." I pondered over this and realized that it was so true. We, as adults, have so many set ideas and thrust our views on the child, who is so full of curiosity, energy and new ideas."


Sometime kita patut bersangka baik, pada orang yang mungkin secara tak sengaja dia memang nak syok2 , saja2 enjoy, dgn kehebatan yg ada pada dia. At the end kita pelajari sesuatu daripada apa yang dia tahu. Yang kita... daripada tak tahu kita jadi tahu. Ada orang dia copy and paste dari org cakap kat dia pastu bercakap pada orang lain mcm dia yang best.... Tapi ini saya nio hanya kongsi untuk anda. Hehe.

As saya dah mention sebelum ni, saya memang adicted dengan nombor dan problem solving. Sebab itulah saya suka buat pasal... hehe. Maka ini salah satu kerja sampingan yang dibuat kalau time surfing. Semalam saya berusaha dapatkan sebanyak mungkin common error yg selalu orang buat tentang matematik. Banyak orang selalu konpius bila operasi yang melibatkan parenthesis, sekalipun dia student matematik peringkat universiti. Ada seorang Profesor tu membebel pasal student dia ramai konfius benda2 simple. Kadangkala tu 2 bahagi 0 pun org cuba nak solve tak boleh fikir, sbb konfius dibuatnya. Sebabtu saya kata belajar matematik tak sama mcm sejarah. Matematik bukan ingat fakta dan tahun. Saya pun membebel sama mcm profesor tu jugak ni. Ramai org salah anggap boleh blaja last minit sebab it all about formula. No it's not.

Kalau tak percaya profesor tu, percayalah kata saya. hehe. Eh tak, percayalah pada mathematics, coz mathematic make something easier, itulah alasan kenapa semua orang-orang kita harus sayangkan matematik. Senilukis pun ada matematik dia. Nak menoreh pun kena ada kira-kira matematik dia... berapa pokok boleh toreh dalam masa sejam contohnya. Sebab tu mek terrer matematik.... walaupun dia buta huruf tapi dia tak buta nombor.. Bagi those ibu2 boleh ajar contoh ini kat anak2 sambil masak. Gentleman pun, boleh la ambil kaedah ni kalau buat kira2 interest bank loan ke..

Cara yang mudah nak ingat, kalau nak mendarab sebarang nombor dua angka dengan 11, mudah kata sifir 11 untuk condition nombor yang x > 9, x < 100. Marih nok royak.

Katalah soalan itu 11 x 25 = ?

Kita maklum nombor 25, angka pertamanya ialah 2 dan kedua adalah 5. Letakkan angka pertama iaitu 2 didepan sekali untuk jawapan kepada soalan tadi seperti ini 2 ? ? . Pastuh letakkan angka terakhir sebagai angka untuk jawapan dihujung, jadi bentuk yang anda dapat sekarang ialah 2 ? 5 . Untuk yang tengah2 tu, hanya perlu tambah kedua2 digit tadi , 2+5 = 7, maka jawapan untuk 25 x 11 = 275 . Boleh la praktis untuk diri sendiri nombor2 selain 25.. Tapi berhati2!! Skill ini tak boleh dipraktis kan untuk nombor yang kurang dari 10. Hanya sah untuk di apply pada nombor yg berstatus puluhan. Mudahkan..

2 comments:

♥ LeeN ♥ said...

37 is the day u'll arrive at the airport Insya'Allah. hehehe

abbi balqis said...

Ya.. Insyaallah mudah2an mengikut jadual, esok dah 36 hari.. lusa 35 hari.. kejap tu. Sabar bnyk2. Tak sabarnya abg nak kokong battissh... nak dgr dia panggil Abbi. :)

Post a Comment

Terima kasih, komen dan pandangan dialukan.